Sommige groepen voerden het experiment zittend uit, terwijl anderen tijdens de vergadering juist bleven staan. De groep die bleef staan bleek aanzienlijk enthousiaster te zijn over het creatieve proces. Deze enthousiastere houding zorgde ervoor dat werknemers binnen hun team meer informatie uitwisselden, wat uiteindelijk heeft geleid tot een betere recruitmentvideo.
Onderzoek “zitten of staan”
“Het was erg interessant om te zien dat de fysieke ruimte waar een groep in werkt impact heeft op de manier waarop mensen over hun werk denken en omgaan met anderen”, legt Andrew Knight van de Olin Business School uit. “Ons onderzoek toont aan dat zelfs een kleine verbetering aan de fysieke ruimte de wijze waarop mensen samenwerken kan veranderen”. Knight stelt dat het verwijderen van stoelen en ophangen van whiteboards voor bedrijven een goedkope manier is om beter samenwerking te stimuleren en creativiteit te bevorderen.
Staand vergaderen
Vergaderen doen we doorgaans zittend. Het kan echter winstgevend zijn voortaan tijdens vergaderingen te blijven staan. Het creatieve proces speelt in veel vergaderingen immers een cruciale rol. Nieuw onderzoek toont aan dat werknemers een stuk creatiever zijn op het moment dat zij staand vergaderen.
Onderzoekers van de Olin Business School van de Universiteit van Washington in de Verenigde Staten onderzochten op welke wijze mensen het meest efficiënt kunnen vergaderen. Zij organiseerde daarom een experiment waarbij verschillende teams 30 minuten de tijd kregen een recruitmentvideo voor de universiteit te bedenken en op te nemen. De resultaten zijn gepubliceerd in het blad ‘Social Psychological and Personality Science’.